Les Botigues Museu de Salàs de Pallars, una proposta singular al Pirineu

Compartir
20 de juliol

El Centre d’Interpretació de l’Antic Comerç (CIAC) i les Botigues Museu de Salàs de Pallars ofereixen una  proposta museística absolutament singular que consisteix en recrear botigues i espais d’època a partir de l’exposició i divulgació dels béns de consum quotidians.



Un viatge per cent anys de la nostra historia per reviure intensament establiments com la barberia, l’estanc, el Café o la tenda “Ultramarinos”. Botigues que conserven el seu antic mobiliari, farcides amb els productes més representatius que tots hem comprat o consumit alguna vegada. I on encara s’exhibeixen els cartells i altres elements publicitaris que formen part del nostre imaginari col·lectiu.



 



Nelia: un dolç fracàs (1923-1930)



Ara, a més de poder gaudir de les 8 botigues Museu, tenim una altre interessant motiu afegit per visitar el CIAC: l’exposició Nelia: un dolç fracàs. Una mostra per reviure la història de la fàbrica NELIA, creada l’any 1923 i una de les marques de xocolata més conegudes i apreciades de Catalunya. 



Nelia va gaudir d’un ràpid i immediat èxit gracies a una de les millors campanyes publicitàries que es van realitzar a Espanya al llarg dels anys 20 i que aplicaven els principis de la publicitat moderna procedent dels EEUU. Unes estratègies publicitàries que per la seva modernitat i caràcter innovador, mereixen estar presents en els manuals de la història de la publicitat espanyola.



Accions com la creació de la nena NELIA com a símbol representatiu de la marca; anuncis als diaris i revistes de més tiratge de l’Estat, ús del cartellisme, les tanques exteriors i la decoració dels aparadors de les botigues com a reclams publicitaris;  convocatòria de diversos concursos i promocions amb regals  (cromos, insígnies, jocs de cartes, patinets, nines, quincalleria...); cançons i films publicitaris; la importància del “packaging” i  la presentació. Fins i tot, publicitat aèria a través de l’avioneta NELIA que llençava les xocolatines amb petits paracaigudes.



Malgrat aquestes extraordinàries campanyes l’empresa va fer fallida degut a diverses causes que són explicades durant la visita.



L’exposició repassa tots aquests materials i, al marge d’aquest inqüestionable fracàs,reviu la gran aportació que NELIA va fer a la història de la publicitat. Una publicitat vinculada a l’esport, el jazz i el cinema, possiblement els tres símbols més representatius dels “feliços anys 20”. Més info : http://botiguesmuseusalas.cat/